Ga je voor een hybride werkplek of werk je liever volledig in de cloud? Met een online werkplek profiteer je van maximale flexibele inzetbaarheid, veiligheid én biedt je jouw medewerkers een optimale gebruikerservaring aan. Jouw collega’s hebben – waar ze ook zijn – veilige toegang tot bestanden, bedrijfsapplicaties en tools om samen te werken. Maar wat zijn nu de verschillen tussen een hybride werkplek en een 100% volledige cloud werkplek? En wat past het beste bij jouw bedrijf? Je leest het hier.
Wat is een online werkplek?
Jouw medewerkers verwachten dat ze altijd, overal op elk device kunnen samenwerken. Met hun laptop, eigen tablet en smartphone. Bij voorkeur op één en dezelfde manier. Met een online werkplek werken jouw medewerkers altijd en overal. Op kantoor, thuis of onderweg. Overal ter wereld hebben ze veilige toegang tot bestanden, applicaties en tools om samen te werken. Of het nu gaat om het openen van Word bestanden, het beantwoorden van mail in Outlook, het gebruik van een (maatwerk) applicatie of het bekijken van video’s, alles kan binnen de online werkplek.
Wat zijn de voordelen van een online werkplek?
• Altijd en overal samenwerken
• Afgestemd op jouw medewerkers
• Uitstekend beveiligd en dagelijkse back-ups
• Eenvoudig op- en afschalen
• Geen aanschaf van apparatuur nodig
Wat is het verschil tussen een hybride werkplek en een 100% cloud werkplek ?
Onze Online Werkplek komt in twee varianten:
1. Hybride werken vanuit de cloud
2. 100% online in de cloud
Het grootste verschil tussen deze werkplekken is de manier hoe jouw gegevens opgeslagen en gebruikt worden. Voor de werknemer betekent de term hybride dat je zowel vanaf thuis als op kantoor je werkzaamheden kan doen. Maar voor een bedrijf heeft deze werkomgeving ook een technische kant. Het is een combinatie van on-premise en een cloud oplossing. Dit houdt in dat bij een hybride werkplek bestanden zowel in de cloud als op het apparaat waar je mee werkt worden opgeslagen. Bij een 100% online werkplek, worden gegevens niet meer op het apparaat opgeslagen, maar volledig in de cloud.
On-premise = software en gegevens draaien volledig op eigen servers en computers. Het voordeel hiervan is de controle die je als bedrijf houdt op de beveiliging en op de implementatie.
Hybride werken vanuit de cloud
Een hybride werkplek is voor elk bedrijf dat gegevens zowel in de cloud als op het apparaat wil opslaan. Applicaties draaien op het apparaat zelf, en gegevens worden zowel op het apparaat als in de cloud opgeslagen. Kies je voor een hybride werkplek, dan is het noodzakelijk om over veilige en up-to-date apparatuur te beschikken. Microsoft 365 staat namelijk toe dat bestanden lokaal gesynchroniseerd worden. Dit neemt gelijk risico’s met zich mee. Als een apparaat niet goed beveiligd is (of kan worden), dan is deze niet geschikt om data lokaal op te slaan. De virtuele werkplek kent deze problemen niet, omdat er geen data lokaal opgeslagen wordt. Alle handelingen vinden plaats in onze veilige datacenters.
Een 100% cloud werkplek
Met een 100% online werkplek – ook wel virtuele werkplek genoemd – wordt jouw werkplek gestreamd naar het apparaat waarmee je inlogt. Applicaties en gegevens worden opgeslagen in de cloud en niet op het apparaat waar je mee werkt. Dat betekent dat je onafhankelijk van het apparaat waarmee je inlogt (PC/laptop/tablet) exact dezelfde werkplek tot je beschikking hebt. Sluit je je laptop af en open je deze op een ander device, dan vind je precies dezelfde bureaubladen en instellingen terug.
Welke online werkplek past bij mijn bedrijf?
Ieder bedrijf heeft zijn eigen wensen en eisen als het gaat om het beheren van data en het managen van werkprocessen. Bij het ene bedrijf ligt de focus op krachtige prestaties, terwijl een ander bedrijf kiest voor een eenvoudig schaalbare data-omgeving. Voor het achterhalen welke werkplek het beste bij jouw bedrijf past, kan je onder andere deze vragen stellen:
– Hoeveel wordt er op afstand gewerkt?
– Hoe behendig zijn de gebruikers met IT?
– Wordt er gebruik gemaakt van maatwerk software?
– Is er voldoende bandbreedte aanwezig op kantoor?
– Ligt de voorkeur bij snelheid of veiligheid?
– Wordt er gebruik gemaakt van grafische, virtuele of 3d applicaties?
Klaar voor de overstap?
Bij het beantwoorden van deze vragen helpen we je graag. Tijdens onze vrijblijvende inventarisatie kijken we waar je staat, waar je naar toe wil en welke online werkplek het beste bij jouw bedrijf past.
Neem contact op met één van onze IT-specialisten. We kijken samen naar de mogelijkheden.