Met OneNote heb je altijd jouw digitale notitieblok bij de hand. Perfect voor wie nog altijd met pen en papier sleept, notities af en toe kwijt is en documenten heen en weer e-mailt. Ontdek meer over OneNote.

Microsoft-OneNote-800x300

Wat is OneNote?

Microsoft OneNote kun je zien als een digitaal notitieblok. Je gebruikt het voor je eigen notities maar je kunt deze ook gebruiken om samen notities te maken, ideeën te verzamelen en elkaar aan te vullen. Je hebt een browserversie, er bestaat een geïnstalleerde versie en ook een mobiele app.

*Een kleine ‘note’ vooraf: er zijn verschillende versies in omloop van OneNote die er allemaal net even anders uit zien maar veelal hetzelfde kunnen. Hetzelfde geldt voor de apps (iOS, Android, Windows Mobile).

Hoe gebruik ik OneNote?

Je kunt OneNote gebruiken om tekst in te typen, maar ook kun je afbeeldingen, video’s, geluidsopnames, takenlijsten en bestanden toevoegen. OneNote kun je bijvoorbeeld gebruiken om notulen van vergaderingen te maken en te delen, realtime samen te werken aan een document maar ook als brainstorm om even je gedachten op papier zetten. Binnen OneNote werk je met ‘secties’ die je kunt onderverdelen in ‘pagina’s’. Je kunt altijd nieuwe secties en pagina’s toevoegen of verwijderen. Daarnaast kun je oudere versies van een pagina bekijken/herstellen en vind je weggegooide pagina’s terug in de prullenbak.

Ideeën voor notitieblokken

  • Het vergadernotitieblok:
    In plaats van dat je notulen van een vergadering in Word zet, kun je deze notulen ook maken in OneNote. Voor iedere vergadering maak je een nieuwe pagina aan en geef je deze een duidelijke titel, bijvoorbeeld met de datum van de vergadering en eventueel het onderwerp.

  • Het projectnotitieblok:
    Aan het begin van een project maak je een OneNote notitieblok aan waar je alle belangrijke projectinformatie met elkaar deelt. Bijvoorbeeld: aantekeningen bij belangrijke meetings, afspraken die je met elkaar maakt, overzicht van contactpersonen, verschillende fases en de activiteiten die daarbij horen, overzicht van de voortgang.

  • Jouw persoonlijke notitieblok:
    Dit is het notitieblok wat alleen inzichtelijk is voor jou en is niet bedoeld om in samen te werken. Bijvoorbeeld losse krabbels of ideeën of aantekeningen.

Samenwerken met OneNote

Je kunt OneNote heel goed voor jezelf gebruiken, maar het is ook juist ook goed te gebruiken om samen te werken. Maak bijvoorbeeld een sectie die je ‘teamoverleg’ noemt en maak per teamoverleg ‘een pagina’ met de agenda erop, ruimte voor notulen en actielijsten. Je kunt altijd tegelijkertijd werken in hetzelfde Microsoft OneNote notitieblok. Er wordt continu gesynchroniseerd, waardoor je ‘live’ kunt zien wat de ander typt. Bovendien slaat OneNote automatisch op.

5 OneNote Tips

  • 1

    Bedenk waar je je notitieblok opslaat
    Dit bepaalt namelijk met wie je hem deelt. Sla je hem op in OneDrive, dan is het notitieblok alleen inzichtelijk voor jou (of je deelt het vanuit hier met specifieke personen). Sla je hem op in je Teams omgeving, SharePoint of gedeelde schijf? Dan is je notitieblok inzichtelijk voor alle mensen die in dat team, die teamsite of die map mogen.

  • 2

    Denk na over een handige structuur
    Binnen OneNote werk je met ‘secties’ die je kunt onderverdelen in ‘pagina’s. Welke secties/tabbladen ga jij gebruiken om je onderwerpen te bundelen? En wanneer maak je nieuwe pagina’s aan? Je kunt altijd nieuwe secties en pagina’s toevoegen of verwijderen. Je kunt in een pagina ook linken naar tabbladen.

  • 3

    Maak gebruik van templates
    Als je vaker gebruikmaakt van OneNote kan het handig zijn om te werken met templates. Bijvoorbeeld als agenda of voor notulen tijdens vaste overleggen. Als je een pagina toevoegt, gebruikt die automatisch het template. (Dit werkt enkel in de geïnstalleerde versie van OneNote).

  • 4

    Voeg OneNote toe aan een Teams-kanaal
    OneNote kun je als tabblad toevoegen aan je Microsoft Teams-kanaal. Zo hebben teamleden altijd toegang tot notities zonder van applicatie te hoeven wisselen.

  • 5

    Maak een taak van je notitie
    Met Microsoft OneNote maak je gemakkelijk taken van je notities. Selecteer de gewenste notitie, klik met de rechtermuisknop en kies in de menubalk bij het rode vlaggetje Outlook-taken of gebruik de sneltoets (Ctrl + Shift + 1). Hiermee wordt de notitie omgezet in een taak en die zie je direct terug in Outlook en To Do. Dit helpt je bij het organiseren van je taken.

Aan de slag met Microsoft OneNote!

Starten is heel gemakkelijk. Bij het maken van een nieuw OneNote notitieblok krijg je al één tabblad en één pagina ‘gratis’ en met de plusjes kun je nieuwe maken. Klik nu vervolgens ergens in het grote witte vlak van je pagina en je kunt je eerste notitie maken.

Nóg slimmer werken met OneNote?

Nieuwsgierig geworden? En wil je meer weten over de mogelijkheden van OneNote of andere Microsoft365 apps? Neem contact met ons op.

Meer artikelen