Met WhatsApp Business-integratie van 3CX maak je het jouw klanten nog makkelijker om contact met jou op te nemen. Als ondernemer is het zeker de moeite waard om 3CX WhatsApp Business als klantenservice tool te overwegen. Ontdek de functies en voordelen.
3CX Whatsapp Business voor ondernemers
Bedrijven moeten inspelen op de veranderende verwachtingen van klanten. Met dat in gedachten heeft 3CX een eenvoudige en gemakkelijke manier ontwikkeld om WhatsApp te integreren in jouw contactcenter. Je kunt zakelijke WhatsApp-berichten rechtstreeks verwerken via de Web Client, Desktop App en smartphone-apps. Zo kunnen jouw teams vragen van klanten beantwoorden, doorsturen en oplossen via één platform.
Snelle efficiënte communicatie
Met Whatsapp kunnen klanten snel een bericht sturen en verwachten een snelle reactie. Dit is handig als het gaat om vragen die snel beantwoordt moeten worden, zoals bijvoorbeeld het checken van de voorraad of de openingstijden. WhatsApp biedt de mogelijkheid om bijlagen, zoals foto’s en video’s te versturen. Dit kan handig zijn als het gaat om bijvoorbeeld een kapot product dat gerepareerd moet worden. Zo zie jij meteen ziet wat er aan de hand is. Dat Whatsapp een veelgebruikte app is, maakt het voor klanten laagdrempelig om contact op te nemen.
3CX WhatsApp Business VS WhatsApp Business
Meerdere apparaten gebruiken
- WhatsApp Business
WhatsApp Business beperkt het aantal gekoppelde apparaten tot 5. 1 fysiek apparaat waarop de app is geïnstalleerd en 4 browsers die je kunt koppelen met een QR-code. Deze beperking en omslachtige manier van werken is voor vrijwel elk bedrijf een enorm struikelblok.
- 3CX WhatsApp Business
Met 3CX WhatsApp Business-integratie bent je niet gebonden aan één persoon die reageert op inkomende berichten. Álle gebruikers (onbeperkt aantal medewerkers) kunnen op hun eigen apparaat reageren op inkomende beantwoorden.
Eigendom en chatbeheer
- WhatsApp Business
Kort en krachtig: WhatsApp Business biedt dit niet. Wanneer een bericht wordt afgeleverd, is dat vergelijkbaar met een groepschat. Er is geen mechanisme waarbij een specifieke medewerker zich een gesprek kan toe-eigenen. Daardoor kan het verlenen van klantenservice erg ingewikkeld worden.
- 3CX WhatsApp Business
Bij 3CX worden inkomende berichten afgeleverd aan één medewerker of aan een groep. Beheerders kunnen het gesprek toe te eigenen of automatisch toewijzen aan de medewerker die als eerste reageert. Een medewerker kan indien nodig het gesprek eenvoudig overdragen aan een collega. Deze ontvangt het volledige gesprek, zodat dezelfde vragen niet opnieuw hoeven te worden gesteld.
Sjablonen voor snelle reacties
- WhatsApp Business
Met WhatsApp Business kun je zelf snelle reacties configureren, maar kun je ze niet filteren. Dat betekent dat het voor je medewerkers langer kan duren om een passende snelle reactie te vinden dan om zelf een reactie te typen.
- 3CX WhatsApp Business
De sjablonen voor snelle reacties van 3CX zijn volledig aanpasbaar en kunnen in tal van categorieën worden gesorteerd, zoals ‘Nieuwe aanvraag’ en ‘Beheerder’. Ze zijn bovendien beschikbaar in 15 verschillende talen. Om de sjablonen persoonlijker te maken, kun je placeholders gebruiken waarbij de sjabloon automatisch wordt voorzien van de juiste informatie. Dit bespaart de medewerker nog meer tijd en verbetert de klantervaring.
Aflevering van berichten
- WhatsApp Business
Gebruik je een webbrowser die gekoppeld is aan een fysiek apparaat, dan kan het voorkomen dat een bericht niet wordt afgeleverd en een foutmelding wordt weergegeven. Dit kan voorkomen als jij of de persoon met wie je chat, WhatsApp onlangs opnieuw heeft geïnstalleerd of een oudere versie gebruikt. Het moge duidelijk zijn dat dit verre van ideaal is.
- 3CX WhatsApp Business
3CX zorgt er daarentegen voor dat WhatsApp-berichten altijd worden afgeleverd, zonder dat je gebonden bent aan een fysieke telefoon om berichten te kunnen lezen. Je kunt WhatsApp-berichten beantwoorden via elke 3CX-client, dus ook via mobiele apps, de Web Client en desktoptoepassingen voor Windows en macOS.
De integratie
- WhatsApp Business
Het downloaden van WhatsApp Business uit de app store is een fluitje van een cent; we weten allemaal hoe we een app moeten installeren.
- 3CX WhatsApp Business
De 3CX API-integratie vereist iets meer werk, maar de stappen worden uitgebreid beschreven in de WhatsApp-integratiegids. Met een half uurtje – afhankelijk hoe handig je je bent – kan jouw organisatie gebruikmaken van 3CX met aanvullende functies die echt de moeite waard zijn.
1 centraal systeem voor klantcontact
Het kan lastig zijn om je klanten meerdere communicatiekanalen aan te bieden. Maar met 3CX hoef je je daar geen zorgen over te maken. 3CX maakt het mogelijk om niet alleen WhatsApp, maar ook Facebook Messenger, Livechat, email, voice & sms toe te voegen aan een gedeelde team-inbox. Zo werk je gemakkelijk en efficiënt samen met jouw team om de vragen van je klanten af te handelen. Een WhatsApp Business-profiel is een fantastische toevoeging aan de communicatiekanalen van jouw organisatie. Of je nu een klein bedrijf hebt met slechts enkele medewerkers die berichten beantwoorden, of een grote onderneming met honderden medewerkers, de WhatsApp 3CX API-integratie is onmisbaar.