Als ondernemer is het belangrijk om je niet alleen bewust te zijn van de kansen die zich voordoen binnen jouw organisatie, ook is het belangrijk om de risico’s inzichtelijk te hebben. Wat is van waarde binnen jouw organisatie? En weet je wat je moet doen als hier iets mee gebeurt? Met een risicoanalyse heb je inzichtelijk welke risico’s je loopt en hoe je deze kunt beheersen. Zet deze 4 stappen om tot een risicoanalyse te komen.

Risicoanalyse-stappenplan2-800x300

Waarom is een risicoanalyse nodig?

Als ondernemer neem je met regelmaat risico’s. Voor je digitale veiligheid is het beheersen van deze risico’s heel relevant. Risico’s beheers je door te kijken naar de interne en externe factoren van de hele organisatie. Externe factoren zijn bijvoorbeeld wetgeving, standaarden, klantverwachtingen en marktontwikkelingen. Bij interne factoren gaat het meer over je financiële situatie, bewustzijn van veiligheid bij het management en de volwassenheid van je organisatie

4 stappen om risico’s te beheersen

Doorloop de volgende 4 stappen om je risico’s in kaart te brengen. Deze stappen helpen je om je onderneming te beschermen op het gebied van beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid.

Risicoklasse en bijpassende beveiligingsmaatregelen

Hoe digitaal weerbaarheid is jouw organisatie?

Aan de slag met de cyberweerbaarheid van jouw bedrijf? We kijken graag met je mee. Plan een gratis adviesgesprek in.

Meer artikelen