Wat is phishing? Hoe herken je phishing berichten? En wat je moet doen als je zo’n nepbericht hebt ontvangen? Klik nooit meer op een verkeerde link. Hoe je dat doet? Je leest het hier.
Wat is phishing?
Phishing is een vorm van digitale oplichting. Door middel van gerichte nep e-mails, nep QR-codes en valse sms of WhatsAppberichten wordt ‘gevist’ naar gevoelige data, zoals de gebruikersnamen en wachtwoorden van je accounts. Een hacker stuurt je bijvoorbeeld een e-mail met daarin een link naar een onbeveiligde website. Daar wordt je met sluwe tactieken gevraagd om je inloggegevens in te vullen. Gegevens ingevuld? Dan is de hacker geslaagd en heeft hij toegang tot jouw bedrijfsgegevens. Phishers kunnen kwaadaardige software installeren, zoals malware of ransomware.
Verschuiving van persoonlijke berichten naar zakelijke berichten
Niet alleen wordt de kwaliteit van valse mails en websites steeds beter, steeds vaker is phishing heel persoonlijk met je echte naam en andere persoonlijke gegevens zoals adres, rekeningnummer of het kenteken van je auto. Daarnaast vindt een verschuiving plaats van persoonlijke naar zakelijke e-mailonderwerpen. Denk hierbij aan interne verzoeken en updates van HR, IT en managers. De email bevat vaak woorden waarmee een medewerker overgehaald wordt snel te handelen en de opdracht niet in twijfel te trekken. Maar ook dat de CEO op de medewerker rekent. Slachtoffers krijgen het gevoel dat ze snel moeten handelen, en nemen minder tijd om de legitimiteit van de e-mail in twijfel te trekken.
Veelvoorkomende phishing berichten
- 1
Update van apparatuur en software
- 2Je wordt genoemd in [..]
- 3Onmiddellijk wachtwoord controle vereist
- 4Bekijk en onderteken dit document:
- 5[..] heeft een bericht gestuurd via [..]
- 6Herstel nu je account
- 7Overboeking voltooid
- 8Betaling geweigerd
Andere vormen van phishing
Hackers worden steeds slimmer en phishing mails zijn steeds vaker nauwelijks van echt te onderscheiden. Fraudeurs sturen phishing berichten niet alleen per e-mail. Ze gebruiken ook andere kanalen waar ondernemers actief zijn. Via sms-berichten en social-media zoals WhatsApp en LinkedIn verspreiden criminelen nepberichten. Jouw persoonlijke account wordt bijvoorbeeld nagemaakt. Volgers worden gevraagd jouw account weer te herstellen door op een link te klikken. Hierdoor klikken zij onbewust op een link die alles in werking zet.
Hoe herken ik phishing? Een aantal tips:
Verantwoordelijkheid ligt niet bij medewerker maar bij organisatie
Houd je medewerkers scherp door regelmatig een gesimuleerde phishing mail uit te sturen. Maar hoe goed je je medewerkers ook traint, een ongeluk zit in een klein hoekje. Zorg daarom dat jouw bedrijfsbeveiliging op orde is. Zodat wanneer een van jouw medewerkers tóch op een foute link klikt, dit geen grote gevolgen heeft. Kortom: neem je ICT-beveiliging serieus. Wat kun je doen:
- 1Beveilig je mailboxen met een mailfilter
- 2Gebruik een extra slot met multifactorauthenticatie
- 3Train je personeel op het herkennen van phishsing mails
- 4Maak een stappenplan voor verdachte mails
- 5Breng je autorisatie op orde
Bescherming tegen cyberaanvallen
Hulp nodig bij het beschermen van jouw bedrijf? We helpen je graag. Neem contact met ons op of leer meer over cyberaanvallen.